+

Kampanj Källkritik är en affischkampanj. Affischerna är alla delar av en serie som kommer att sättas upp vid busshållsplatser, tågstationer samt tunnelbanestationer och kommer även finnas som reklam på webbsidor.

 

Kampanjen inriktar sig på ungdomar i 14-21 årsåldern, vilket naturligtvis medför att affischerna ska fånga den målgruppens uppmärksamhet. Starka färger i roliga kulörer valdes på affischerna för att på ett enkelt sätt dra åt sig positiv uppmärksamhet – de glada färgerna ger ett positivt utgångsläge hos målgruppen innan den tar emot informationen.  Jag tror att målgruppen hade upplevt ett mer formellt utformande av kampanjen som tråkigt eftersom formellt förknippas med stelare och striktare sammanhang. Det tror jag inte är huvudprioritet för ungdomar.

 

Layouten på affischen är ren och lättläst vilket bidrar med att fler kommer att orka läsa vad som står på den. Dessa faktorer är också bra vad gäller reklamens placering vid kollektivtrafikstationer eftersom att resenärer i trafiken även hinner läsa affischen vid passerande. Att upplägget i grund och botten är densamma på alla affischer i serien tror jag bidrar till att folk förstår att de faktiskt är ur samma serie förutsatt att de har sett någon affisch tidigare. Jag kan tänka mig att igenkännandet även är något som kan få mottagaren att vilja läsa affischen för att ta reda på vad budskapet i kampanjen var.

 

Planscherna i serien är uppbyggda på det sättet att ett falskt påstående berättas och följs av en förklaring av att den är just falsk. För att få mottagaren att fundera kring kampanjens budskap ställs därefter frågan ”hur källkritisk är du?”.  Därefter hänvisar affischen till en webbsida där det är möjligt att läsa mer om källkritik.

 

Påståendet som ställs i början av affischen är ett påstående som måste intressera läsaren att vilja se resten av affischen. Följande fyra meningar är exempel på sådana och är också de påståenden som används i kampanjen.

 

”ingen Robert Pattinson i nästa Twilight film”
”Blizzard bekräftar expansion till Diablo 3”
”Ny studie visar att godis inte framkallar fetma”
” Facebook blockeras i Sverige 1 september”

 

Meningarna är tillräckligt trovärdiga, något som det avancerade språket delvis bidrar med, men samtidigt tillräckligt icke trovärdiga för att mottagaren ska blir misstänksam och vilja fortsätta läsa och se vad affischen säger om ämnet. Ämnena i påståendena är sådana som målgruppen känner väl till och berörs av och kommer förhoppningsvis därför att bidra med att läsaren vill läsa hela kampanjen.

 

När läsaren inser att påståendet inte är sant och kampanjen säger sitt om källkritik kommer läsaren förhoppningsvis att reagera med att tycka att affischen är ett bra och roligt sätt att uppmärksamma källkritik. Kvickheten i affischkampanjen är någonting som jag tror går hem hos den angivna målgruppen och av den anledningen tror jag att det är större chans att läsaren funderar kring kampanjens budskap samt går in på den hänvisade webbsidan och läser informationstexten som finns där.


Välkommen till min nya blogg!